Sind Meta-Keywords ein Ranking-Faktor?

Finn Hillebrandt

Was sind Meta-Keywords?

Die Meta-Keywords gehören wie Meta-Beschreibung und -titel zu den Meta-Elementen, die im <head>-Bereich einer HTML-Seite platziert werden.

Sie sehen im Code so aus:

<meta name="keywords" content="keyword1, keyword2, keyword3">
Code-Sprache: HTML, XML (xml)

Sind Keywords in den Meta-Keywords ein Ranking-Faktor?

Früher hat Google die dort eingetragenen Keywords zur Einschätzung der thematischen Relevanz einer Seite herangezogen.

Aufgrund des häufigen Missbrauchs des Elements (z. B. durch Einsetzen langer Keyword-Listen) sind Meta-Keywords jedoch schon länger für das Google-Ranking irrelevant.

Matt Cutts hat schon 2009 im Google Webmaster Blog verneint, dass Google Meta-Keywords als Ranking-Faktor verwendet:

In a word, no. Google does sell a Google Search Appliance, and that product has the ability to match meta tags, which could include the keywords meta tag. But that’s an enterprise search appliance that is completely separate from our main web search. Our web search (the well-known search at Google.com that hundreds of millions of people use each day) disregards keyword metatags completely. They simply don’t have any effect in our search ranking at present.

Als Begründung dafür führt er Missbrauch durch Keyword-Stuffing an:

About a decade ago, search engines judged pages only on the content of web pages, not any so-called “off-page” factors such as the links pointing to a web page. In those days, keyword meta tags quickly became an area where someone could stuff often-irrelevant keywords without typical visitors ever seeing those keywords. Because the keywords meta tag was so often abused, many years ago Google began disregarding the keywords meta tag.